Haberler
SKALADIES ANTALYA GÖREVDE – İLK PROJE PATARA ARKEOLOJİK KAZI EVİ
Değerli SKAL Antalya Üyeleri
Ulu İnşaat Sunum
Skal Antalya Eylül Ayı Toplantısı Yapıldı
Skal Antalya Mayıs Ayı Toplantısı
Skal Antalya Şubat Ayı Toplantımız,
USDF İZMİR TOPLANTISI
  tüm haberler
Kampanyalar
Anadolu Hastanelerinde %25 indirim
Eleven Interior'da indirim
Crowne Plaza Antalya Otel'inde %20 indirim
The Marmara Antalya Otel'de %20 indirim
Limak Hotels'de %20 indirim
  tüm kampanyalar
Hamit KUK
Sezon nasıl gidiyor bilader! - 29.5.2019 / 14:29:44

Bizim sektörde hemen her gün başlıktakine benzer sorularla karşılaşırsınız. Sadece turizm camiasından değil eş, dost, akraba, sektör dışından tanıdıklar, arkadaşlar hep bu sorunun cevabını ararlar. Bende son zamanlarda çok sık muhatap kaldığım bu soruya bugünkü yazımda cevap arayacağım.

Son birkaç yıl içinde hepimizce bilinen malum nedenlerle Türk turizm sektörü çok hızlı bir şekilde aşağı doğru tepe taklak giderken dibe ne zaman vuracağımızı tahmin dahi edemiyorduk. 2018 sezonu satışlarına böyle duygularla başlamıştık. Erken rezervasyon satışları gelmeye başlayınca bütün olumsuzlukların yavaş yavaş dağılmaya başladığını gördük ve dibe vurmaya ramak kalmış bir sektörün yeniden doğuşuna şahit olduk. Bu duygularla geçen yıl yaraları sarmaya başladık ve gayet iyimser bir ivme ile turizm sezonunu kapattık.

Hal böyle olunca yeni sezon için beklentilerde artmaya başladı. Geçen seneki güzel ivmeden sonra bu sene turistlerin tesislerimizi doldurup taşıracağını ve yeniden 2014 yılındaki gibi dehşet güzel fiyatlara odaları satacağımızı hayal etmeye başladık! Zaten krizden dolayı bize gelemeyen müşterilerimiz Yunanistan’a ve İspanya’ya gitmek zorunda kalmış ve orada bizdeki kadar iyi servis alamadıklarından tekrar bize geri dönmeleri içten bile değildi.

Geçen sezon sonunda başta İngiltere ve Almanya olmak üzere bütün Avrupa pazarına yönelik başlayan %30 ve hatta 40-50’lere varan erken rezervasyon indirimleriyle beraber bir önceki sezona göre yüzde bilmem kaçlara varan erken rezervasyon artışları vardı!

Avrupalı turist satın alırda Ruslar almaz mı? Onlarda bir daha bulamayacağı kıyak erken rezervasyon indirimlerini kaçırmadılar ve peşi sıra satın almaya başladılar. Görünen o ki bu satışlar 2019 turizm sezonunun pekâlâ iyi geçeceğini söylüyordu!

Hatta bazı otel yöneticileri “yeter bu kadar indirimli satış” diyerek erken
rezervasyon indirimlerini ya kaldırıyordu ya da ilgili periyotlarda satışları durdurarak sezona daha pahalıya satacakları boş oda bırakıyorlardı. Başta iç pazar acenteleri olmak üzere birçok Pazar acentesi böyle giderse sezonda oda bulamayacaklarının paniğini yaşıyordu.

Rusya pazarındaki büyük oyuncuların “Bu sene yolcuya gereksiz uçak koltuk arzı sunmayacağız, her şeyi pazarın kapasitesine göre planladık” dese de kimse bunu
önemsemiyor odasını daha iyi fiyata nasıl satacağının
hesabını yapıyordu.

Sektöre mal ve hizmet satan bir rivayetlere göre 50 başka rivayetlere göre 65 sektör paydaşı turizm sayesinde yeniden bilançolarını düzelteceğini düşünerek ellerini ovuşturarak planlamalarını gözden geçirirken ülkede ki döviz artışını bahane ederek satacağı mal ve hizmetlere üst üste zamlar yapıyor ve turizm sektöründeki enflasyonu %45’lerin üzerine çıkmasına vesile oluyordu.

Böylece otellerde artan kişi başı maliyetler fiyata yansıyınca da “Bu oteller fiyatlara amma çok zam yaptı” diye hayıflanan yerli misafirlerimiz tatil hayallerini başka bir yaza ertelemeyi düşünüyordu. Sene başından bu yana “işler nasıl?” diye soran eş-dost akrabalarımıza “Eh işte fena değil” dediğimizde hınzır bir gülümsemeyle yüzümüze parmak sallaya sallaya “Seni gidi seni” diyerek bu sezon kazanacağımıza inandıkları paraların hesabını yapıyordu.

Sadece sektör paydaşları mı devletimizde bu işten payını almalıydı. Turizm sektörünün tekrar eski günlerine dönmeye başlarken yaratacağı istihdamı düşünerek yüzde yirmilere çıkmış işsizliği nasıl azaltacağının planlarını yapıyordu. Sektör sayesinde ülkeye girecek döviz rezervlerinin ekonomiye yapacağı katkılar devletin iştahını kabartmıştı. Hatta bu süreci kâra döndürmek için havalimanlarında ayakbastı, kur farkına KDV matrahına dahil edilmesi gibi vergi üzerine vergiler icat ederek sektörün vergi yükünü arttırıyordu. Öyle ya su akarken testiyi doldurmak gerekiyordu.

Herkes, ne kadar harika bir sezon geçeceğine öyle bir inanmış ki artık bu bir furyaya dönüşmüş ve herkesi alıp önüne katmış ve dört bir yana sürüklemişti bir kere. Harika bir sezon furyasına kapılan çok değerli yazılı ve görsel basınımızda bu işin içinde olmalıydı. Onlarda turizm sektörünün ileri gelenleri ile röportajlar yapıyor ve ne şahane bir sezon yaşayacağımızın müjdelerini veriyordu.

Oysa bizim gibi sahada olan ve bu işin gidişatını net görebilen bazı aklı selim turizmciler, diğer ahali kadar abartılı bir turizm sezonu göremediğini, sadece krizle geçen yıllardan sonra daha iyi bir sezon olacağı gerçeğini ortaya koymaya çekiniyor. Çünkü bu harika turizm sezonu(!) furyası öyle bir algıya dönüşmüş ki birisi çıksa “ Yahu bu sezonda öyle fazla bir numara yok, her zaman ki gibi ayakları yere basan normal bir sezon yaşayacağız” dese direkt vatan haini damgası yiyecek bir ortam oluşmuş durumda.
Kısaca her şeyi abartmaya başlamıştık! Hem de birbirimizi gaza getirerek abarttıkça abarttık. Üzüntüsünü de sevincini de abartmayı seven bir milletiz vesselam!

Nisan ayı ile birlikte erken rezervasyon dönemi de bitti. Artık sezonun gidişatını daha iyi analiz edebilecek verilere sahibiz. Bugüne kadar ne konuşulduğunu ne yapıldığını bir kenara bırakalım ve gerçeklerden yola çıkarak sezonun gidişatına kısaca bir göz atalım.

Şimdiye kadar oluşan verilere göre 2019 yılının ilk dört ayında gerçekleşen doluluklar geçen yıllara oranla daha iyi durumda gözüküyor. Mayıs ayı ve sonrasında ki satışlarda şimdiden oluşan doluluklarla daha iyi hale gelecektir. Buradaki en güzel haber ise geçen yıldan gelen yukarı doğru artışların düzenli bir şekilde devam ediyor olmasıdır.

Bu yıl artan doluluklarla birlikte değerlendirdiğimizde kişi başı fiyatlardaki artışlar nispeten geçmiş üç yıla göre çok daha iyi durumda olmasına rağmen henüz hayal edilen düzeyde değildir. Bu da krizlerden çıkmış bir sektör için oldukça doğaldır. Bundan sonraki süreçte asıl hedef, kişi başı satış fiyatları ve kar marjlarını doluluklarla paralel daha yukarılara çekmek olmalıdır.

Daha iyi maliyetlerle daha iyi fiyatlara satacağımız sezonlar gelecek ama o sezon henüz bu sezonda değil! Ama biz yine de “harika bir sezon yaşıyoruz” demeye devam edelim.

Neme lazım!

Hamit KUK



[<< Geri Dön]
Yazarlarımız
Bora AKTÜRK
ANTALYA TURİZMİNİN 12 AYA YAYILMASI İÇİN BİR ALTERNATİF OLARAK “MEZUN TURİZMİ”
........................
Özel Oytun Türköğlu
TripAdvisor ve Çevrimiçi İtibar Yönetimi
........................
Hamit KUK
SAHİ, ŞU TURİZMCİLER OLMASA TURİZM DAHA MI GÜZEL İDARE EDİLİRDİ?
........................
Mehmet BAHAR
HAYAT SEÇTİĞİNİZ KADINDIR
........................
Mehmet MÜLAYİM
Turizmde farklılık fark yaratır
........................
K. Dinçer SARIKAYA
2017 YILI İSTATİSTİKSEL OLARAK 2016’DAN İYİ
........................
Umman ÇETİNBAŞ
KALİFİYE PERSONEL EĞİTİMİ Hakkında bir Röportaj...
........................
Salih ÇENE
Dolar-Avro Tartışmaları Bize Fayda Sağlar Mı?
........................
Asuman TARIMAN
Sevgili Skal Dostlarım,
........................
Emir HEPOĞLU
Mecburen
........................
sponsorlarımız
başkanın mesajı
Bildiğim kadarıyla Sezonumuz iyi geçiyor; Doluluklar çok iyi, Misafirlerimiz memnun, Çalışanlar memnun, Acentacılar, Otelciler ve Sektörün ...
devam
antalya hakkında

Antalya, Türkiye’nin önemli turizm merkezlerinden biridir. Turizm, il ve kent merkezi ekonomisini belirler. Antalya aynı zamanda, Türkiye'nin büyük ölçekli göç ...

devam
Skal International Antalya © 2010 Tasarım ve Programlama İDA Consulting